lørdag 7. april 2012

Hubro! -Min første natt i skjulet



Som mange av dere sikkert har sett, har Magnus (http://myrsild.blogspot.com/) og Knut Egil (http://knutegilnes.blogspot.com/) hatt to netter i Hubroskjulet. Jeg hadde bestemt meg for å ta det veeeeldig rolig, og vente til nettene blir noe lysere. Første natten de hadde gikk greit, men da de også fikk klaff andre natten, og hadde hubroen på åtet i en halvtime (!), kjente jeg det begynte å rykke avtrekkerfingen! Det var derfor en lettelse da Knut Egil og jeg rigget oss til i skjulet fredag kveld, og var klar for bilder av hubro... Men jeg hadde samtidig en litt dårlig magefølelse.... Vil den komme i natt? Og vil blits og alt det andre som skal klaffe, fungere når det virkelig gjelder??? Jeg for min del har nesten aldri brukt blits, og i hvert fall ikke til naturfoto, -midt på natta...

Vi styrte noe voldsomt med blitsplassering, og forhåndsinstilling av fokus, mens det ennå var bra med lys. -Bruk av autofokus er nytteløst i det dårlige lyset midt på natten. Dette var også en annen av mine bekymringer... Vil hubroen sitte lenge nok til at vi får justert fokusen der den skal være?? -Bare en måte å finne det ut på... Vel installert i stolen, med soveposen og fjellduken dratt godt over skuldrene, satt vi der som to mumier og ventet på det store! Jeg koblet ut ganske tidlig, og fikk dermed første "soveøkt". Vi sover på skift for å ha kontroll på hva som skjer på åteplassen. Klokken halv ett var det min tur til å holde "vakt". Allerede litt før klokken to fløy det en svart skygge forbi... Litt usikker på om jeg såg syner, eller om det var hubroen, satt jeg meg tilbake igjen... Atter en gang fløy skyggen over åteplassen.. Nå var jeg sikker! Jeg vekket Knut Egil. Og det gikk ikke lang tid før den igjen fløy inn og røsket i åtet, så det havnet der det absolutt ikke skulle ligge!!
Borte ble den igjen... Gjentatte ganger såg vi den sorte skyggen som fløy lydløst over åteplassen. Klokken 0445 satt den seg endelig! Lenge satt den og kikket, før den "vagget" mot åtet, 3 meter lenger borte. Ganske fascinerende! Vi ventet til den hadde roet seg litt, før vi begynte forsiktig å ta bilder, -eller for å være helt presis; Knut Egil begynte forsiktig. Mens jeg rotet etter den forb.... fjernutløseren!!!! Da jeg endelig fant den og fant utløserknappen (Kinautløser!!) så gikk ikke blitsen av! Det var akkurat dette jeg fryktet! Og begynne å trykke på knapper er ikke lurt i mørket, -med adrenalin så det holder.... Etter noen eksponeringer blinket det endelig i fra blitsen min! Hva med fokusen, sitter den??? -Det er mye å tenke på! Jeg ser ned på skjermen for å sjekke om fokuset traff, -ikke langt fra. Gir den en liten justering, kikker i søkeren og hubroen er borte....! Mange ukvemsord ble tenkt og noen ble sikkert sagt også!!! Jeg kikket på bildene og kunne konstatere at det ene var noenlunde, de to andre bildene (med blits), var fulle i skygger, de resterende 4 bildene var det bare et sort omriss av hubroen, -"flash did not fire".

Etter å ha roet oss ned litt, var i hvert fall jeg, egentlig fornøyd med å ha sett hubroen, fått i hvert fall ett bilde, og lært en masse til neste gang jeg skal sitte der ute...


Mitt første bilde av hubro


En svartbak ville også ha seg litt mat, tatt like før vi pakket sammen. Denne er absolutt ikke ønsket på åteplassen!!! Skulle gjerne hatt hubroen i dette lyset, med mulighet for autofokus og bare et lite "løft" av lyset med blitsen... 

Det blir utvilsomt spennende når vi skriver juni, og virkelig begynner å få lyse netter.

Ha en fortsatt god påske folkens!

1 kommentar:

  1. Bildet av hubroen ble jo slettes ikke verst,spesielt tatt i betraktning av at dette var første turen.
    Skal følge med framover,regner med det dukker opp mere interessant etter som vi går mot lysere tider.

    ketil

    SvarSlett